Home » Blog » Hoe blijft jouw huis voor eens en altijd netjes!

Hoe blijft jouw huis voor eens en altijd netjes!

Gepubliceerd op 21 juli 2021 om 14:40

De 2 meest gestelde vragen of opmerkingen die ik als professional organizer krijg zijn: 

Hoe lang duurt het voor een huis is opgeruimd en hoe snel is het weer een bende? 
Of, 
Ik heb zo’n bloedhekel aan opruimen dat ik dit dus echt uitstel. Ik weet niet waar ik moet beginnen en helemaal niet hoe ik het bij moet houden. Waar moet ik al mijn spullen laten?


De eerste is meestal de vraag van mensen die niet het voornemen hebben om mij in te huren.

Het simpele antwoord is: Hoe lang het duurt voor een huis is opgeruimd hangt af van de situatie en de persoon. Iedereen doet het op zijn eigen tempo en er zit altijd vooruitgang in!

Hoe snel is het weer een bende?

Niet snel!

De bedoeling is om iemand op de lange termijn te helpen. En zodra de opdracht klaar is, of de klant het gevoel heeft zelf verder te kunnen, blijf ik nog een poosje in contact voor de nodige motivatie en tips.

Een voorbeeld.

Een paar weken terug had ik een klant die bij de eerste afspraak er helemaal klaar voor was om de handen uit de mouwen te steken. Maar ik zag paniek.
We begonnen dus met een kopje thee om even tot rust en tot de kern te komen van waarom ze zich zo voelde.

Nu bleek dat deze mevrouw bijna letterlijk het huis van haar ouders had overgenomen. Niet de woning, maar wel een groot deel van de inboedel, bovenop haar eigen toch al chaotische omgeving.
Ze leeft precies zoals haar ouders deden. Spaarzaam en chaotisch.
Ze wil dit anders maar heeft geen idee hoe.

De paniek kwam doordat ze zich ongelooflijke zorgen maakte over wat ze zich op de hals haalde. Ondanks mijn eerdere geruststellingen en uitleg van mijn werkwijze.
Het kwam erop neer dat ze bang was er vanaf die dag een enorme dagelijkse opruimtaak bij te hebben. En daarvoor had ze nou juist geen energie.

Toen ik haar vertelde dat we die eerste afspraak eens zouden gaan kijken naar wat er in haar huis allemaal gebeurt en op welke plekken. Waarvoor wordt de ruimte waarmee we gaan beginnen daadwerkelijk gebruikt, keek ze mij verbaast aan.
Ze had verwacht dat we gewoon zouden beginnen met opruimen en vertelde mij dat in haar ogen, wat we nu gingen doen de omgekeerde wereld is.

Waarom vertel ik dit?

Deze mevrouw had deze vraag bij ons kennismakingsgesprek: Waar moet ik beginnen? Hoe kan ik straks voorkomen dat het weer een rommel wordt?

Een huis wordt een rommel omdat het bijhouden niet lukt.

De makkelijkste manier om opruimen bij te houden, is te kijken naar hoe er in een huis wordt geleefd.
Dus wat wordt er op welke plek gebruikt? Wat doe je in de woonkamer, wat doe je in de keuken? En welke spullen horen bij die activiteit?

De mevrouw uit het voorbeeld had net zoals vele anderen haar eigen idee over wat ze op welke plek zou willen zien.
Maar als dit niet op de plek is, waar je het daadwerkelijk gebruikt, en je hebt al een bloedhekel aan opruimen, dan maak je de drempel om je spullen terug op hun plek te leggen alleen maar hoger.

En dus begin ik met het krijgen van inzicht in je eigen huis!

Toen we een week later echt begonnen met opruimen, bleek meteen dat dit een goede keuze was geweest. Mevrouw had er in de tussenliggende week nog veel meer post-its, met dingen die ze op die plekken deed, bij geplakt en doet dit nu weken later nog steeds.

We hebben daar foto’s van gemaakt (véél foto’s!) als geheugensteuntje en zijn begonnen met opruimen.

Het grote voordeel is, dat als je hierna pas begint met opruimen, je meteen weet of iets op die plek thuishoort. En thuishoort is iets anders dan waar jij het zou willen hebben. 
En als iets niet op die plek thuishoort, dan weet je ook meteen waar het wel thuishoort.

De enige keuzestress die je dan nog hebt, is als je een bepaalde activiteit op meerdere plekken uitvoert.

En dan mag je lekker kiezen waar jij iets zou willen hebben!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.